Pandemi süreciyle birlikte iyice yaygınlaşan uzaktan çalışma modeli ile ilgili dev şirketlerin CEO’ları fikirlerini açıkladı.

Yaygınlaşan Uzaktan Çalışma
Covid-19 ile birlikte uzaktan çalışma modeli bir taraftan yaygınlaşırken, diğer taraftan da muhalif sesler gelmeye devam ediyor. Örneğin Elon Musk’ın uzaktan çalışma yorumu: “Saçmalık” oldu. Musk’ın bu yorumu eleştiri oklarının hedefi olurken benzer bir yorum Bloomberg’den geldi; “Yüksek maaş isteyenler uzaktan çalışmayı bıraksın.” Tüm bunların üstüne uluslararası bir kurumun “Uzaktan çalışanlara terfi yok” açıklaması da tuz biber ekmişti.
İş dünyasında uzaktan çalışma tartışmaları giderek daha sert hale geliyor. Bazı büyük şirketlerin üst düzey yöneticileri, çalışanların yeniden ofise dönmesini istiyor. Konuyla ilgili KPMG araştırması çarpıcı veriler içeriyor.
Ofise Dönüş Baskısı Güçleniyor
KPMG araştırmasına katılan CEO’ların yüzde 86’sı, terfi ve maaş artışı gibi fırsatlarda ofiste çalışanlara öncelik vereceklerini belirtiyor. Bu yaklaşım, uzaktan çalışanların kariyer yolculuğunda dezavantaj yaşayabileceği yorumlarını beraberinde getiriyor.
Şirket yöneticilerine göre fiziksel ofis ortamı:
- Takım iletişimini güçlendiriyor
- Çalışan takibini kolaylaştırıyor
- Verimliliği artırıyor
- Kurum kültürünü koruyor
Özellikle hibrit sistemin yaygınlaşmasıyla birlikte birçok şirket, çalışanlarını haftanın belirli günlerinde ofise çağırmaya başladı.
Çalışanlar Aynı Fikirde Değil
Şirket yönetimleri ofis düzenini yeniden kurmak isterken, çalışan tarafında farklı bir tablo ortaya çıkıyor. Özellikle teknoloji sektöründe çalışan beyaz yakalılar, uzaktan çalışmanın sağladığı esnekliği bırakmak istemiyor.
Amazon'un ofise dönüş kararının ardından bazı çalışanların LinkedIn profillerinde “#OpenToWork” etiketi kullanması dikkat çekti. Bu durum, çalışanların zorunlu ofis modeline karşı alternatif iş fırsatlarını değerlendirmeye başladığını gösteriyor. Uzaktan çalışma modeli çalışanlara:
- Daha az ulaşım stresi
- Daha düşük günlük harcama
- Daha esnek yaşam planı
- İş ve özel hayat dengesi
gibi önemli avantajlar sunuyor.
Şirketler İçin Yeni Bir Eleme Yöntemi mi?
Uzaktan çalışmanın sona erdirilmesi bazı uzmanlara göre farklı bir amaca da hizmet ediyor olabilir. Bazı şirketler, doğrudan işten çıkarma yapmak yerine çalışanları ofise çağırarak doğal bir küçülme süreci hedefliyor olabilir.
Ofise dönmek istemeyen çalışanların kendi isteğiyle ayrılması, şirketler açısından daha düşük maliyet anlamına geliyor. Ancak KPMG araştırmasındaki veriler, CEO’ların büyük bölümünün temel motivasyonunun maliyet değil, yönetim kolaylığı olduğunu ortaya koyuyor.
Araştırmanın en dikkat çekici bölümlerinden biri ise geleceğe dair beklentiler oldu. Ankete katılan CEO’ların yüzde 79’u, önümüzdeki üç yıl içinde evden çalışma modelinin büyük ölçüde sona ereceğini düşünüyor.
Buna rağmen çalışan beklentileri ile şirket politikaları arasındaki fark kapanmış değil. Görünen o ki önümüzdeki yıllarda iş dünyasının tartışmalardan biri, “nerede çalışıldığı” konusu olmaya devam edecek.
